Recenzia - Gerald Biss: Kliatba vlkolaka

kliatbavlkolaka-obalka-velkRecenzia - Gerald Biss: Kliatba vlkolaka

Vlkolak patrí do základnej typológie netvorov sprevádzajúcich dejiny ľudstva. Správy o ľuďoch premenených na vlkov sa objavujú v rôznych kultúrach a tvorili prirodzenú súčasť folklóru v rôznorodých oblastiach sveta. Proces premeny človeka na beštiu vo vlčej podobe sa stal námetom mnohých filmových, komiksových a literárnych diel, v ich jadre by sme ale našli zásadný román Kliatba vlkolaka anglického spisovateľa Geralda Bissa (1876 – 1922, celým menom Edwin Gerald Jones Biss).

Devätnáste storočie prialo literatúre s hrôzostrašnou tematikou, pretože zatiaľ čo sa nepoznaný geografický svet zmenšoval vplyvom prudkej industrializácie a rozvíjali sa rýchle spôsoby prepravy, na obzore sa objavil nový, dovtedy neprebádaný svet ľudskej psychiky a jej hraničných prejavov. Vlkolaka môžeme vnímať ako ďalšie z monštier romantickej éry hľadajúcej divošské prejavy v civilizácii a hrubosť, agresivitu a animálnosť v spoločenských vrstvách považujúcich samé seba za kultúrnu a vzdelanú elitu. Rozštiepenosť na vlka a človeka je spojená s rozdvojením medzi dvoma svetmi: prirodzeným a nadprirodzeným, umelým svetom človeka a predátorskou prírodou, psychickým zdravím a šialenstvom.

Román Kliatba vlkolaka ocenia čitatelia, ktorí obľubujú pozvoľný vývoj deja, neistotu a náznaky. Dej značnej časti knihy tvorí kriminálne vyšetrovanie zmiznutia dvoch manželských párov, pričom k obidvom zmiznutiam došlo počas splnu mesiaca a na mieste činu nič nenasvedčovalo fyzickému útoku. Po nájdení jedného nezvestného muža sa už objavujú náznaky prítomnosti nezvyčajného vlka. V postavách sa ale podozrenie na niečo neprirodzené rodí pomaly a zdráhavo. Čoraz viac roztrhaných oviec a blížiaci sa spln poukazujú na blížiacu sa hrôzu.

Podobne ako pri iných klasických dielach hororového žánru, aj Kliatbu vlkolaka je potrebné vnímať v dobovom kontexte. Nájdeme tu určité prvky typické pre viktoriánsku éru, narážky na sexualitu skrývajúce sa za sarkazmus a značne nerovnocenné postavenie mužov a žien. Správanie postáv pôsobí z dnešného pohľadu afektovane, z pohľadu dodržiavania konvencií slušne vychovaných džentlmenov a dám je ale všetko v poriadku. Dej sa nevyvíja príliš akčne, postavy skôr diskutujú, stupňovanie napätia je oproti tomu náležite zvládnuté, pretože Biss bol autorom kriminálnych príbehov a poznal osvedčené literárne postupy v danom žánri.

Štandardom kníh z vydavateľstva Európa sú vynikajúce a informáciami nabité doslovy, respektíve až štúdie venované autorovi a jeho dielu. V prípade Bissa sa o záverečný text postaral znalec hororového žánru Peter Uličný. Prostredníctvom Kliatby vlkolaka sa k čitateľom dostáva ďalší zo „stavebných kameňov" literárneho hororu. Osloví predovšetkým čitateľov pátrajúcich po raných dielach hrôzostrašnej literatúry a hoci v ňom netečú potoky krvi, na viacerých miestach zručne vykresľuje atmosféru strachu z neznáma.